Neobejde se bez něj nikdo, kdo obchodování na finančních a kapitálových trzích bere vážně. V obchodním plánu si jasně určíte, co budete obchodovat, jaký instrument použijete, za jakých podmínek otevřete a uzavřete vybrané obchody. Obchodní pán vám pomůže určit si dlouhodobější cíle a soustředit se na ně, dá vám jistotu a potřebný nadhled nad aktuální situací na trhu, vede vás k trpělivosti. S pečlivě nastaveným obchodním plánem se naučíte dodržovat disciplínu a kontrolovat během obchodování své emoce.

obchodni plan 1

Stanovte si jasná pravidla… a dodržujte je

Aby byl obchodní plán opravdu účinný a přínosný, musí vašemu obchodování nastavit jasná pravidla. Při sestavování plánu k sobě buďte upřímní a ptejte se sami sebe co možná nejkonkrétněji. Příklady typických otázek:

  • Proč obchoduji, jaká je moje hlavní motivace? Chci být finančně nezávislý? Nebo hledám způsob, jak zhodnotit úspory? Láká mě riziko a adrenalin?
  • Jaký obchodní styl zvolím? Chodím do práce, mám málo času – je pro mě optimem poziční trading? Nebo vyberu časově mnohem náročnější swingtrading, daytrading nebo dokonce scalping?
  • Jaké trhy a instrumenty budu obchodovat? Vydáte se jen na český trh i americký a na trhy evropské? Budete obchodovat jen akcie, nebo i futures, opce, komodity, forex?
  • Podle jakých signálů budu vstupovat do obchodů? Jasně a přesně si určete, co pro vás bude platným signálem k zahájení obchodní akce, za jakých okolností se rozhodnete spekulovat a investovat.

Speciální pozornost v obchodním plánu věnujte tématu ukončení pozice

Výstup ve správný okamžik znamená ziskový obchod. Výstup v nesprávný okamžik rovná se ztráta. Definujte si „správný okamžik“ předem, předem si určete i výši rizika na jeden obchod a jistěte se vždy ochranným stoploss příkazem. Zároveň také:

  • Stanovte uvažovanou velikost obchodního kapitá
  • Podle pravidel řízení peněz a rizika přesně určete velikost obchodní pozice, tj. kolik procent či kolik peněz vyčleníte na jeden obchod s jediným instrumentem.
  • Nezapomeňte také určit, co a jak budete sledovat na trzích a jak budete vyhledávat správné obchodní přílež
  • Jasně definujte, s jakým brokerem či brokery budete spolupracovat.

Vytvoření a striktní dodržování obchodního plánu je jedním z nejdůležitějších předpokladů ziskového tradingu. Bez něj je obchodování spíše hra na náhodu než podnikání.

Důležitá podkategorie: Denní obchodní plán

Na každý obchodní den je dobré připravit se zvlášť – prohlédnout a analyzovat trhy, vybrat příležitosti a připravit si přesný denní obchodní plán, který bude řešit hlavně tato témata: Co přesně daný den budete sledovat a obchodovat, co očekáváte a jak se zachováte při neočekávaném scénáři vývoje. S denním plánem získáte větší jistotu a důvěru při vlastním obchodování.

Příkladem dobře vypracovaného obchodního deníku může být třeba tento vzor:

obchodni plan 2

Slovy Warrena Buffeta:

„Pro zbohatnutí na akciových trzích nepotřebuje být nikdo génius nebo mít přístup k tajným informacím. K úspěchu je nutný profesionálně sestavený obchodní plán a schopnost kontrolovat emoce tak, aby nezmenšovaly potenciál dosahování tohoto plánu.“

Obecná struktura obchodního plánu má tři pilíře:

  • Obchodní systém
    • Vstup do trhu
    • Výstup ztrhu
    • Testování a kontrola systému
  • Řízení peněz a rizika – money management
    • Riziko a zisk
    • Diverzifikace
    • Řízení pozic
  • Psychologie

Zásadní položkou obchodního plánu pro úspěch či neúspěch v tradingu je money management. A právě o něm bude díl následující, dvanáctý.

Řízení peněz a rizika (12. díl)

Miniseriál pro začátečníky: